onsdag den 18. december 2013

For 30 år siden.

Jeg har fødselsdag midt i juli og har derfor ofte fejret den på ferie, i reglen uden det store rendsammen.
I 1983 var vi på besøg hos venner i Jönköping, da de om morgnen erfarede at jeg havde fødselsdag ordnede de diskret en overraskelse. Vi havde ærinde på den helt nye jernbanestation og ved billetsalget blev jeg "kidnappet" af stationsforstanderen (stinsen) og fik en gennemgående rundvisning på hele stationen inklusive signalpost mens de andre indtog kaffe i caféen. Det var en rigtig god gave som fik mig til at købe en "kinabog" og skrive om oplevelsen, det blev indledningen til min siden da førte togdagbog.
Til uvurderlig støtte for hukommelsen findes her notater om materiel, signaler og meget mere.
Den tid vi boede i Tärendö havde ferierne ofte karakter af karavanens turné gennem Danmark.
Det foregik med tog fra Gällivare og indbefattede mange og glædelige besøg hos venner og familie.
I venneskaren befandt sig nu flere jernbanevenner og sammen med Erik og Pelle besøgte jeg
"sjællandske privatbaner med loktog og svenske rälsbussar" som her i Rødvig.

Men vi kørte også med Østbanens loktog Roskilde-Køge. Her løber loket om.

Senere på dagen nåede vi Tølløse, der forøvrigt stod OHJs postsläp (th).

Efter en tur til Høng og besøg på FC Dianalund og Nykøbing Sj.
fik vi set endnu et loktog her med postsläpets afløser.
Den nye postvogn er meget længere, de skriver nok lange breve i Odsherred!


Dagen derpå blev det til HFHJs formiddagsgodstog,
sidste vogn havde iøvrigt en påskrift om at den kun måtte anvendes mellem Borlänge og Luleå!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar