Jeg opdagede på disse udflugter at det var vigtigt at fotografere og at det ikke var nok med mit Kodak instamatic. Det var tungere grej der var på banen.
Jeg sugede til mig når vi var på udflugt, mange havde jo billeder med for at vise.
En af dem var Gunnar W Christensen, han havde sine billeder pænt ordnet i plastlommer.
Jeg ordnede senere mine billeder i plastlommer.
Gunnar har en hjemmeside hvor han har sat mange af de billeder fra den tid som jeg ikke fik taget.
Besøg gerne: http://www.tog-billeder.dk/
Mit instamatic tog dog enkelte gode billeder, her motorføreren fra TFJ M2 marts 1969.
og jeg fik lært at fremkalde film the hard way: learning by failing!
En avisrute muliggjorde et kamerakøb et Canon QL25, og med det lærte jeg mere om fotograferingens mysterier, et Durst junior blev julegave og så kom der gang i det.
Jeg har så været heldig at komme i kontakt med gode jernbanefotografer og lære af dem.
Senere kom jeg med i fotoklubber i Pajala og Vejen der diskuteredes billeder, man fik konstruktiv kritik og lærte om komposition.
En god jernbanefotograf som jeg ikke kan huske at have set er Erik V. Pedersen, som jeg fornylig tog kontakt med for at få lov at bringe nogle af hans billeder på denne blog.
Erik V. Pedersens hjemmeside er værd at besøge: http://www.evp.dk/
Rangering ved margarinefabrikken, som det så ud da jeg var på ferie i Sønderborg 1958 og 59.
Foto: Erik V. Pedersen
Turen til Sønderborg gik i 1958 via Nyborg-Mommark, og i 1959 via Fredericia-Bramminge-Tønder-Tinglev, hjemturen gik igen via Mommark
Det var vigtige jernbanebegivenheder som gav grunden til en livsvarig interesse.
En interesse der også har skaffet mange gode venner, at mødes på en perron og udveksle adresser kan være starten til et langt venskab.
Og at falde på knæ og fri til sin kæreste på perron 2 i Borup kan føre til et godt og langt ægteskab.
Her ses hun på vej til toget i Frederikshavn,
mere sne og vinter blev det senere da vi flyttede til Nordsverige.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar