Tidligere bragte jeg her: http://togtid.blogspot.se/2013/10/signaler-og-sikkerhed.html
nedenstående billeder med opgaven, find fejlen!
Min gode ven Tønnes ville godt have diskuteret N-maskinens kedeldiameter,
men mener at det må være signalhyttens placering der er fejlen.
Ja helt rigtigt, den skal nemlig slet ikke være der,
mekaniske (eller elektromekaniske) signaler har ikke noget med relæ- eller blokhytter at skaffe.
Afstanden mellem de 2 signalarme synes mig også lidt rigelig,
det kunne være et ombygget tysk signal.
På den anden side af viadukten lå der en nydelig station. Anlægget var rigtig flot!
Men signaler er dyre og svære at placere korrekt.
Det har vi et eksempel på her:
Det har vi et eksempel på her:
Fra fysikkens love ved vi at to genstande ikke kan befinde sig i samme punkt samtidig,
jernbanesignaler er til for at tog kan overholde denne lov.
Her er der dog inviteret med lokkende grønne lys til lovbrud,
Heldigvis stod godstoget stille, idet sporskiftet er lagt til hovedsporet,
lokoføreren blev måske lokket af forsignaleringen!
Udover signalgivning til samme spor fra to signaler mangler der et forsignal på det venstre udkørselssignal
og den ene lampe er gået ud på det højre udkørselssignal.
Jeg tillader mig at skrive forsignal (vorsignal) i stedet for fremskudt signal
da signalerne er (vest-)tyske. De burde måske tilogmed have været Hauptsperrsignale
- hvis det skulle være helt efter 1:1 banerne.
Der er blevet link'et til denne side, tak for det og jeg vil gerne tilbagelinke til en blog om et fint modulanlæg:
det seneste indlæg sparede mig for en del hovedbrud, tak.
Jeg er nemlig igang med projektering af (endnu) en modelbane det vil jeg fortælle videre om i årets løb.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar