søndag den 27. oktober 2013

I begyndelsen var køreplanen.

Både min hustru og jeg kommer fra familjer uden bil!
Det betød at vi begge var vant til at rejser foregik med tog - ikke uvæsentligt.
Min far var en tid på køreplanskontoret i Københavns Sporveje, det har sat sine spor(!). 
Engang gav min mor mig en køreplan, den grønne Danmarks rejseforbindelser, 
sommerkøreplanen 1955, det skete i et ubetænksomt øjeblik,
thi lidet skulle hun ane at jeg fandt den uhyggelig interessant og 
hermed havde den første i en samling.
Min jernbaneinteresse fortsatte ufortrødent og i 1967 blev jeg medlem i DJK.
Min far var med på den første udflugt: Afsked med E-maskinen.
På vej til Høng fik jeg lov at køre på maskinen, min far tog dette billede,
min orange skjorte ses tydeligt ved dette fotostop.
Året efter - altså 1968 altså for 45 år siden foretog jeg to vigtige rejser:
Først sammen med min Jytte til Haderslev og Folkedansernes landsstævne
På vejen tog jeg dette billede:
I Fredericia dukkede der uventet en E-maskine med særtog op.

Senere samme år drog jeg ud på de danske skinner på et 10-dageskort til DSB.
En for mig vigtig strækning var Århus-Skjern hvor Mk/Fk var koncentreret.
Her ses et eksemplar med det krydsende lyntog "Gudenåen" L19.

Jeg besøgte også Sønderborg, en rar togfører gik ind på Tørsbøl station og 
hentede deres tjenestekøreplan for 1.distrikt; hvorefter han gav den til mig.
Endnu en til samlingen.

Jeg har nu taget hul på billedsamlingen og vil næste gang tage dem der er
40 år gamle.




  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar