søndag den 7. marts 2010

En tur til Brejning.

Her ses et IC3 sæt på vej ned mod Vejle, efter at have passeret Brejning, jeg forlod derefter trinbrættet/holdestedet og ikke så længe efter passerede så et IC 4. Sådan er det ofte når man fotograferer tog: man går lige glip af noget der kunne være et billede værd.Jeg var lidt inde på stationsforkortelser tidligere og som kuriosum kan nævnes at Brejning er en af de 4 forkortelser der indeholder en accent (´)Dette tog der her passerer Brejning = Bé er forresten kommet forbi et andet sted af samme slags på vejen, Vé = Vejle Nord, ganske vist nedlagt men alligevel.
Derudover eksisterer Hé = Herlev og der var så den nu nedlagte station Sé = Stevnstrup, mellem Langå og Randers. Der stod jeg forøvrigt af en smuk sommerdag i sommeren 1968, da var jeg ifærd med at gennemkøre en meget stor del af DSBs jernbanenet på rejse med et 10-dages kort.
Der er iøvrigt kun en forkortelse der er på mere end 3 bogstaver nemlig Hv-Mo = Hvidemose der er vist heller ikke andre med bindestreg.
Nu må jeg hellere forkorte indlægget...her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar